Sedikit Tips

morning dearie

saya mahu kongsi sedikit tips untuk bride2b yang tak lama lagi akan berkahwin or mungkin bertunang. untuk mereka yang sentiasa nak tampil cantik menarik da bomb pun boleh apply tips ni nanti.

ini apa yang saya buat sejak awal tahun lagi. FYI, kulit muka saya amat amat amat oily & naik segala macam khazanah. saya geram betul dengan condition kulit muka saya ni tau. Hubby Sayang pun selalu complaint & suggest macam² untuk saya. MIL pun pernah tegur tau. uhuksss malu ai! siapa takmo cantik pada hari bersejarah betul tak? eventho kulit muka saya sekarang tak secantik mana, at least, much more better than last year. serious tak tipu!

apa yang saya buat memula?? saya stop pakai skincare lama. ouh yer. sejak pakai skincare "C", kulit muka saya jadi begini. argh! tertekan gila. beli plak size besar. rugi! rugi! saya guna semula SK2. pakai basic set pun dah memadai. miracle water dia tu betul² miracle tau.

then, saya yang tak pernah buat facial, mula buat facial. before ber-facial di counter SK2, saya ber-facial di 1 saloon di Ampang Park. hati tak berapa nak tenang sebab saloon tu guna produk "Kecantikan Hak Milik Setiap Insan". ihiksss...tapi tak dinafikan, memang ada perubahan. segala harta karun di muka mula dinyah-keluar. muka mula licin sedikit. eceh! lepas dapat tahu SK2 ada buat facial, saya terus maintain ber-facial di sana. hasil? memang tak mengecewakan.

apa yang saya nak tekankan di sini (dah macam bagi ceramah), kawan² yang punya masalah dengan kulit muka, boleh start berusaha lewat² 6 bulan before wedding or apa acara sekalipun. jangan suka hati try skincare, takut make thing worse. play safe, refer to specialist. minta advise.

kawan² boleh start kurangkan makan seafood. trust me, seafood sikit sebanyak buat kulit muka kita naik dengan segala khazanah. paling teruk, ada nanah for those yang berjerawat secara banyak. pastu, kawan² jadikanlah air kosong sebagai minuman ruji kawan². bawa bekalan botol air kosong sentiasa. minum sampai kembung. insyaALLAH, kulit muka yang oily akan kurang berminyak & kulit kawan² akan glowing. makan buah-buahan & sayur-sayuran sentiasa. buat sebagai makanan kudapan.

saya share apa yang saya buat untuk ONE Day kami yang lalu. alhamdullilah, kulit saya tak bermasalah teruk bila tiba hari bersejarah kami.

5 comments ♥ ♥:

hana yoriee said...

waaahh..bagus ini tips..hehe..boleh jadik beauty counselor and kalah hana in the nutrition tips even hana ni nutritionist..hehe..

gud advice!

Amalina said...

sy pon ade masalah macam awakk..n rite now, klu ade sepupu2 / mak sedara ajak akan umah...rase mls pegi sbb sume nak tego kulit muke sy..kadang2 tension jugak eventho niat diorang ikhlas nak membantu kan..

produk C tu mmg buat kulit muka berjerawat..i used that one before..
currently tgh pkai mary kay..so far dah ok sket..

tp tak berani buat facial..huhuhu

Ms.A said...

salam..


No doubt...i'm totally agree wit u..
mencegah lebih baik drp mengubati..
huhuhu..
btw,thanks for the tips..

Elya Roza said...

btol dear..kene minum air bnyk2..muke elya punn dh naikk jerawat kecik2..dh jarangminum air..uhuk3

♥♥relyza♥♥ said...

hana: hehehe takde la. sejak nak kawen neh pandai menjaga sket. kalo tak, tak amik kisah pun

amalina: ouh, sy dulu hubby yg selalu tego. mmg down kadang2. tp, sy wat sbg semangat nak cantik. ekekekek...kalo dah dekat ngan date, jgn wat facial. takut ada efek buruk nnt.

ms A: tQ dear. sume org berhak tampil gorges di hari perkahwinan kan. ngeeeee

elya: haaa gi minum air cpt. nk kena babap neh