TALAM

happy Saturday uolllsss

entry weekend ni adalah berkenaan TALAM. ouh...it's not about talam yang buat hidang makanan di hari kenduri-kendara or about company named TALAM or about kuih TALAM. it's about statement "TALAM 2 MUKA". pernah dengar? pernah jadi TALAM seperti ini? ada teman yang berciri TALAM ini? ok, 1 sentence yang penuh dengan word TALAM. hahahaha

OK. actually, it's really hurtful when we knows others talking bad thing behind you but being so nice in-front of you. others yang macam almost everyday kita jumpa, yang kita selalu chit-chat together, yang selalu kita hang-out or lepak bersama. sometime, others yang macam baik sangat² to lend their ears to hear all our stories or problems or what-so-ever. macam pijak semut tak mati je kan. pernah tak rasa uncomfortable bila duduk with someone? sometime, it's like an instinct or sign to you that person in-front of you are acting fake! mungkin orang akan berkata kita terlalu berfikiran negatif. tapi, jika suara hati tu keeps datang plus sikap orang itu yang slightly different, you should beware of what you say and also your action.

saya tak kata saya ni baik sangat. never talked about others. either talked about good/nice thing or talked about bad things. I do admit that. kita semua pun macam tu, betul tak? Shila Amzah yang takde kena-mengena dengan kita pun boleh jadi bahan bualan, betul? hihihihi I know that is the bad behavior and I am trying harder to be better Muslimah, stop talking about others behind them. more specific, talking about bad things. setiap hari saya berdoa semoga dibuang segala sifat buruk dari diri kerdil ini.

payah, memang payah. tapi jangan berhenti berusaha. saya jenis akan rasa kekok bila nak berdepan dengan orang yang TALAM 2 MUKA ni. dah la dalam hati rasa sakit bila tahu segala kata umpat keji dia pada kita, then need to face them. sakitnya!! but, one word can keep me calm, SABAR. tiap perbuatan ada balasan dari-NYA.

lesson learned. never trust others. ya, don't simply put your trust to your friends. we never knows. hari ni kita cerita masalah kita pada dia seorang. alih² semua kawan² tahu. siap memutar-belitkan cerita atau menokok-tambah. kita tak tahu hati manusia. kita tak boleh baca fikiran mereka. dan obviously kita tak akan faham mengapa dia buat begitu. like I said earlier, tiap perbuatan ada balasan & HE knows better than us.

ouh...saya nak minta maaf awal² jika penulisan saya ini ada menyentap sesiapa. tiada niat buruk, hanya nak share apa terlahir di fikiran. semua orang menghadapi perkara seperti ini, I guess. yang membezakan adalah cara kita handle ia. untuk saya, saya akan buat tak tahu je. dah tentu hubungan tu akan dingin sedikit, tapi for me, tak rugi sekelumit kuman pun tak berkawan dengan dia. agagagaga ayat macam kejam but better we walk away from this type of friend before terjebak sama. ngeeeeeeeeeeeee

again, truly from my heart, I am sorry kalau ada yang terasa. I am so sorry jika pernah terkutuk terkata kawan². saya manusia kerdil yang banyak kekhilafan. jika sudi, tegurlah saya untuk berubah ke arah better Muslimah. inshaaALLAH....

it's true. if nak kenal teman kita tu TALAM or tak, tengok cara dia cakap tentang orang lain pada kita. lepas tu, cuba imagine yang dia tengah cakap tentang kita pada orang lain. konsep yang ringkas.

0 comments ♥ ♥: